Gubben som sitter på Molnet

Jag tror inte på gud. Och jag tror inte på någon annan "kraft" heller. Jag tror att vi människor betyder lika mycket som en groda, och jag har j*vligt svårt att tänka mig att grodor drar till himmlen när dem dör. Jag tror att man blir en skrumplig figur som ligger i en trälåda. Trälådan blir till jord, man blir bortglömt och tiden fortsätter.

Gud är lika verklig som spöken, påskharen och jultomten. Gud har människor hittat på. Tiden, solen och träden har människor inte hittat på. De finns där ändå. Men gud, nä, han är bara en förklaring för dumbommar som inte orkar ta reda på det riktiga svaret.

Jag tycker inte det är "dumt" att vara troende generellt. Men jag blir irriterad när svenskar säger att dem är det. Däremot har jag full förstålse för att fattiga människor i Asien, Afrika etc tror på gud. Det kan ju faktiskt vara det enda man lever för om man inte har så mycket annat.

Bara jag som tänker högt! (Hoppas ni inte lackar nu...)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0